نمایندگی مجاز تعمیرات پاکشوما،ارج،آبسال

نمایندگی مجاز تعمیرات لوازم خانگی پاکشوما،ارج،آبسال:ماشین لباسشویی،ظرفشویی،یخچال فریزر،ساید بای ساید،مایکروفر

نمایندگی مجاز تعمیرات پاکشوما،ارج،آبسال

نمایندگی مجاز تعمیرات لوازم خانگی پاکشوما،ارج،آبسال:ماشین لباسشویی،ظرفشویی،یخچال فریزر،ساید بای ساید،مایکروفر

آموزش تعمیرات جاروبرقی زیمنس

شرکت زیمنس در کشور آلمان تولیدکننده معتبر و با کیفیت لوازم خانگی می‌باشد که جایگاه ویژه‌ای را در بین مردم در سراسر جهان باز کرده است. یکی از تولیدات با کیفیت این شرکت، جاروبرقی است که از کیفیت و طراحی قابل قبولی برخوردار است. اما جاروبرقی زیمنس نیز مانند سایر لوازم خانگی به علت‌های مختلفی دچار نقص و ایراد می‌شود. در این مقاله شما را با آموزش تخصصی تعمیرات جاروبرقی زیمنس آشنا می‌کنیم.

جاروبرقی‌های زیمنس علاوه بر کیفیت و ظاهر مناسب دارای امکاناتی نظیر فیلتر HEPA و قابل شستشو، لوله تلسکوپی، چهار چرخ جهت سهولت در جابه‌جایی، خرطومی با کیفیت و منعطف، صدای کم، مکش قوی، بدنه پلاستیکی مقاوم، وزن سبک می‌باشد.

همانطور که شرکت زیمنس جاروبرقی‌های با کیفیت و مناسبی را تولید کرده است، مشتری نیز باید در حفظ و نگهداری آن کوشا باشد تا آسیبی به ظاهر و عملکرد جاروبرقی وارد نشود؛ اما خرابی جاروبرقی امری است که ممکن است بعضاً با گذر زمان اتفاق بیافتد، پس لازم است مواردی را درباره تعمیر جاروبرقی زیمنس بدانیم.

آموزش تعمیرات تخصصی جاروبرقی زیمنس علاوه بر تعمیرکاران متخصص مناسب عموم افراد که دستی بر تعمیرات دارند می‌باشد، اما توصیه می‌کنیم به جای کسب تجربه در تعمیر لوازم خانگی، آن را به دست تعمیرکاران متخصص لوازم خانگی بسپارید تا از آسیب بیشتر به آنها و افزایش هزینه تعمیر آن جلوگیری نمایید.

آشنایی با اجزای مختلف جاروبرقی زیمنس

قبل از شروع آموزش تعمیرات تخصصی جاروبرقی زیمنس، بهتر است با اجزای الکترونیکی و مکانیکی آن آشنا شویم؛

1- موتور جاروبرقی: مهمترین قسمت الکترونیکی جاروبرقی زیمنس، موتور آن است که معمولاً از نوع موتور یونیورسال سری DC می‌باشد.

2- مدارهای الکتریکی و الکترونیکی: یکی از ساده‌ترین مدارها در جاروبرقی، کلید روشن و خاموش آن و در برخی مدل‌ها لامپ آن می‌باشد. این کلیدها فشاری هستند و در سر راه فاز یا نول اصلی مدار قرار می‌گیرند.

3- کلید ترانس ایزوله: این ترانس یک رله مغناطیسی است که از سیم پیچی با اهم بالا برای ایجاد میدان مغناطیسی جهت جذب اهرم کلید استفاده می‌شود. این ترانس به شکل یک کلید پاور در برخی مدل‎‌های جاروبرقی زیمنس بر روی لوله مکنده تعبیه شده است که عمل خاموش و روشن کردن جاروبرقی را انجام می‌دهد.

4- میکروسوئیچ: در برخی از مدل‌های جاروبرقی از کلیدهای فشاری مخصوص یا میکروسوئیچ استفاده شده است که اگر درپوش پشت موتور یا بدنه مخصوص موتور یا بدنه مربوط به جمع آوری زباله به درستی بسته نشوند، کلید میکروسوئیچ در حالت باز می‌ماند و مدار داخلی قطع می‌گردد.

5- فیوز حرارتی یا اورلود: در برخی از مدل‌ها، سر راه موتور جاروبرقی یک فیوز حرارتی یا اورلود استفاده می‌شود که با پر شدن کیسه زباله جاروبرقی و افزایش جریان موتور، این قطعه تحریک می‌شود و موتور جاروبرقی را خاموش می‌کند.

6- دیمر: در مدل‌هایی از جاروبرقی زیمنس یک مدار الکترونیکی به جهت تنظیم دستی ولتاژ کار موتور یا به اصطلاح دیمر نیز قرار داده شده است که با تنظیم این مدار که به صورت گردش ولوم می‌باشد، می‌توان توان موتور را تغییر داد.

موارد گفته شده در بالا انواع اجزای الکترونیکی و الکتریکی مورد استفاده در مدل‌های مختلف جاروبرقی زیمنس بودند و در ادامه نیز با اجزای مکانیکی جاروبرقی زیمنس آشنا خواهیم شد:

7- بدنه جاروبرقی: بدنه جاروبرقی‌های زیمنس در شکل و ظاهر متفاوتی ساخته می‌شوند اما اکثر مدل‌های زیمنس با یک نقشه خاص طراحی شده‌اند. در بدنه جاروبرقی زیمنس یک قسمت از بدنه در بر گیرنده موتور، کلید، سیم جمع کن، لامپ و در برخی مدل‌ها مدار الکتریکی کنترل دور موتور؛ و در قسمت دیگر شامل جایگاه کیسه زباله می‌باشد.

آموزش تعمیر جاروبرقی زیمنس

در این قسمت به بخش اصلی آموزش تعمیرات تخصصی جاروبرقی زیمنس می‌رسیم:

1- خرابی و تعمیر سیم جمع کن جاروبرقی زیمنس:

سیم جمع کن در بخش قطعات الکتریکی و همچنین قطعات مکانیکی جاروبرقی قرار می‌گیرد که قسمت الکتریکی آن کابل برق، دو شاخه، پلاتین‌های اتصال برق به حلقه‌های مسی و شاخکهای انتقال برق به داخل جارو می‌باشد.

2- خرابی و تعمیر فیلتر جاروبرقی زیمنس (کاهش مکش جاروبرقی)

زمانیکه موتور جاروبرقی روشن می‌شود، هوا به داخل آن مکیده می‌شود و زباله را جمع آوری می‌کند البته در حین جمع آوری زباله گرد و غبار نیز وارد آن می‌شود. اگر این گرد و غبار از هوای مکیده شده جدا نشود، هوای خارج شده از قسمت موتور به داخل منزل نفوذ کرده و هوا را آلوده می‌کند که به همین منظور بین هوای خروجی از کیسه زباله و قبل از رسیدن هوا به موتور، از یک لایه اسفنج فشرده که نقش فیلتر و پاک کننده هوای خروجی را ایفا می‌کند، استفاده شده است.

یکی از ایرادهای جاروبرقی کاهش مکش آن است که دلیل آن هم کثیف شدن فیلتر می‌باشد، به همین دلیل باید در فواصل معینی این فیلترها شسته و تمیز شوند.

دلیل بعدی برای کاهش مکش جاروبرقی، پر بودن کیسه زباله می‌باشد که در هر بار استفاده باید به آن دقت نمود.

سوراخ شدن یا مسدود شدن لوله‌های رابط نیز علت دیگر کاهش مکش جاروبرقی زیمنس است که باید سریعاً آن را برطرف نمود.

3- علل خرابی و تعمیر روشن نشدن جاروبرقی زیمنس

روشن نشدن جاروبرقی می‌تواند به علت‌های مختلفی اتفاق بیافتد:

علت اول پریز برق ندارد:

با یک ولت متر آوومتر برق پریز را بررسی نمایید. رنج را روی 250 ولت قرار بدهید و برق را اندازه گیری و مشکل پریز را برطرف نمایید.

علت دوم دوشاخه جاروبرقی یا سیم رابط آن خراب شده است:

ابتدا بدنه جاروبرقی را باز کنید، رسیدن برق به سیم جمع کن را به وسیله ولت‌متر بررسی نمایید. برای انجام این بررسی به روش گفته شده عمل کنید.

ورودی‌های سیم رابط به سیم جمع کن را به یکدیگر متصل کنید و اهم‌متر را با رنج R*1 به دوشاخه وصل کنید؛ اگر دوشاخه سیم رابط سالم باشد عقربه منحرف شده و صفر را نشان می‌دهد. اگر مشکل از سیم رابط با دوشاخه بود، ابتدا دوشاخه را بررسی کنید و سپس سیم رابط را تعویض نمایید.

علت سوم ایراد سیم جمع کن:

در بیشتر مواقع در اینگونه خرابی‌ها مشاهده می‌شود که برق وارد سیم جمع کن می‌شود ولی فاز یا نول یا هر دو وارد دستگاه نمی‌شود پس جاروبرقی نیز روشن نمی‌شود. دلیل آن هم عدم اتصال شاخک‌های سیم جمع کن به حلقه‌های گردان قرقره می‌باشد.

برای رفع این عیب، شاخک‌ها را به حالت عمود نزدیک کنید و قرقره را بر روی آنها قرار دهید. این کار باعث وارد نمودن فشار بر شاخک‌ها توسط حلقه‌های گردان و به طرف پایین راندن شاخک‌ها می‌شود. در ادامه حالت فنری ایجاد شده در شاخک‌ها، ارتباط بین شاخک‌ها و حلقه‌های گردان را ایجاد می‌نماید.

علت چهارم خرابی کلید قطع و وصل:

در صورتیکه ایراد از کلید قطع و وصل جاروبرقی باشد، ابتدا جاروبرقی را از برق جدا نموده و توسط یک اهم متر کلید را بررسی کنید؛ اگر کلید روشن باشد، عقربه اهم متر عدد صفر و اگر کلید عقربه خاموش باشد، عقربه اهم متر بی نهایت را نشان می‌دهد و اگر هیچ کدام را نشان نداد باید کلید را تعویض نمایید.

علت پنجم سوختن رله:

در برخی مدل‌های جاروبرقی زیمنس، مدار رله تعبیه شده است و تا وقتی این رله بسته نشود و کلید قدرت آن متصل نگردد، جاروبرقی روشن نخواهد شد. برای بررسی رله، ابتدا سیم‌های وصل شده به کلید روی دسته جاروبرقی و سپس کلید را به وسیله اهم متر تست کنید. اگر موارد بررسی شده سالم بودند، باید خود رله را بررسی کنید. برای این کار جاروبرقی را به برق متصل نمایید و با یک پیچ گوشتی دسته عایق، کلید قدرت رله را ببندید، اگر جاروبرقی روشن نشد، ایراد از رله نیست اما اگر روشن شود، سیم‌های رابط رله یا ساختمان داخلی رله خراب شده است.

علت ششم قطع بودن مدار سری موتور:

موتورهای یونیورسال دارای مدار سری هستند و به همین دلیل اگر ارتباط یکی از اجزای جاروبرقی با یک قسمت قطع شود، موتور روشن نخواهد شد. برای رفع این عیوب جاروبرقی را از برق جدا کرده و اجزای مختلف را با اهم متر بررسی نمایید و هرجا قطعی مشاهده شد آن را برطرف سازید.

علت هفتم سوختن موتور

معمولاً موتور جاروبرقی قبل از سوختن کامل ، نیم‌سوز می‌شود و پیچک‌ها کم کم آسیب دیده و ارتباط اجزا موتور یکی یکی قطع می‌شوند.

4- خرابی و تعمیر قدرت کم موتور

در برخی مواقع ممکن است موتور جاروبرقی را روشن کنید اما قدرت زیادی از آن نبینید و عملاً نتوانید از جاروبرقی استفاده درست کنید، علل این خرابی را در ذیل شرح می‌دهیم:

علت اول کلکتور کثیف است:

به وسیله تینر فرار قوی یا بنزین کلکتور را تمیز کنید. توجه داشته باشید نباید کلکتور را با سمباده تمیز کنید! وقتی می‌خواهید آرمیچر را با مسواک و مواد فرار تمیز کنید حتماً آرمیچر را به صورتی در دست بگیرید که کلکتور بر روی زمین قرار بگیرد و محور آرمیچر به سمت بالا باشد.

علت دوم خرابی زغال:

اگر زغال خراب بود حتماً قبل از جایگذاری زغال جدید، حالت حلال را در سطح تماس زغال با کلکتور ایجاد نمایید و اگر این مورد را به درستی انجام ندهید بعد از تعویض زغال باز هم قدرت موتور کاهش پیدا می‌کند.

علت سوم خرابی یاتاقان‌ها:

آرمیچر به کمک یاتاقان‌ها می‌چرخد و اگر بلبرینگ یا بوش خراب شود، آرمیچر برای گردش نیز دچار مشکل می‌شود و صدای ناهنجاری را نیز تولید می‌کند. در صورتیکه یاتاقان‌ها خراب باشند سریعاً باید نسبت به تعمیر یا تعویض آنها اقدام کرد.

علت چهارم نیم سوز بودن موتور:

موتور وقتی نیم سوز می‌شود سریعاً داغ می‌کند و تداوم این جریان باعث سوختن آرمیچرها می‌شود، پس سریعاً باید آن را تعمیر نمود.

جاروبرقی‌های زیمنس همانند دیگر جاروبرقی‌های برندهای معتبر دارای کیفیت فوق‌العاده‌ای است، اما خرابی جاروبرقی نیز مانند سایر لوازم خانگی دور از انتظار نیست؛ در مقاله آموزش تعمیرات تخصصی جاروبرقی زیمنس سعی شد، نکات لازم برای تعمیر جاروبرقی زیمنس را توضیح دهیم اما هر کدام از این مشکلات و ایرادها می‌توانند علل دیگری داشته باشند، از این رو توصیه می‌شود کار تعمیر جاروبرقی را فقط به تعمیرکاران معتبر بسپارید.